تبلیغاتی

تبلیغاتی

تبلیغاتی

مفهوم تبلیغات چیست و به چه منظوری صورت می گیرد ؟! این پرسش از آن دست سوالاتیست که توجه چندانی به آن نمی شود ، در صورتی که یافتن پاسخی صحیح برای آن ، کمک شایانی به پیشبرد اهداف که همان افزایش بهره وری و افزایش سود دهی می باشد ، می کند . در پاسخ قسمت اول این سوال می توان اینچنین بیان داشت که تبلیغات یا Advertising به مجموعه اقداماتی گفته می شود که یک شخص یا مجموعه ، برای معرفی و فروش محصول یا ارائه خدمات خود انجام می دهد . اطلاع دقیقی از اولین نمونه تبلیغات در دسترس نیست اما به طور کلی تبلیغات را به پیش و پس از قرن پانزدهم (اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ) تقسیم می کنند . پیش از این دوران ، تبلیغات کالا و خدمات توسط جارچی های (اغلب حکومتی) ، سنگ نوشته ها و حکاکی و طراحی بر روی سازه های گِلی انجام می پذیرفت . در همین راستا ، شاید بتوان یکی از پرکاربردترین و شاید اولین زمینه تبلیغات را ترویج تفکرات دینی و مذهبی دانست . در این نوع تبلیغات ، مبلغان دینی با تکیه بر قدرت سخنوری خود و کتب مربوطه دست به تبلیغ دین خود ( که ممکن بود غیر الهی نیز باشد ) می زدند . پس از این دوره و با تولد صنعت چاپ که از آن به عنوان انقلاب گوتنبرگ نیز یاد می شود ، تبلیغات وارد مرحله جدیدی شد . امکان تکثیر سریع ، ارزان و پر تعداد مطالب نسبت به سالیان پیش از آن سبب شد تا افراد ، ادیان و حکومت های مختلف برای بیان و عرضه عقاید ، کالا ها و خدمات خود ، از آن بهره ببرند . امروزه تبلیغات با متدهای دیگری انجام می پذیرد که بر پایه تکنولوژی روز دنیاست . به عنوان مثال تبلیغات اینترنتی در قالب فیلم ، تصویر یا نوشته ، به دلیل کاربرد آسان ، هزینه کم ، دسترسی فراوان و تنوع بالا از محبوبیت زیادی در میان کارفرمایان برخوردار می باشد . لازم به ذکر است که علی رغم تغییر ابزار تبلیغات از ابتدا تا زمان حال ، تعریف آن تغییر چندانی نکرده است . اما در بررسی قسمت دوم سوال فوق الذکر می توان ادعا کرد که هدف از انجام تبلیغات برای مجموعه های گوناگون در نگاه اول یکسان است . همه مجموعه ها به دنبال فروش بیشتر و در پی آن افزایش سود سالانه خود می باشند ، اما این اهداف و راه های رسیدن به آن ها در کوتاه مدت متفاوت است . به عنوان مثال مجموعه ای که در شرف تاسیس است ، با متدهای تبلیغاتی مجموعه ای سرشناس با دهه ها سابقه قادر به پیشرفت نیست و بالعکس . در این مثال ، مجموعه نوپا ، هدف کوتاه مدت خود را شناساندن محصولات و خدمات خود به مشتریان بالقوه تعریف می کند ، این در حالیست که مجموعه پرسابقه توسط حامیان و منتقدان خود شناخته شده است و در پی تداوم بخشی به همکاری خود با مشتریان فعلیش می باشد . در همین راستا ، مجموعه اول به دلیل نوپایی و عدم دسترسی به منابع مالی (در بیشتر مواقع) به تبلیغات ارزان قیمت ، همه جانبه در ابعاد وسیع و گاهاً با محتوای نچندان قدرتمند (مانند برخی تبلیغات اینترنتی)  روی می آورد ، این در حالیست که مجموعه مجرب تبلیغات خود را هدفمند کرده و قشر خاصی از جامعه را هدف می گیرد و با وجود اینکه این روش هرچند گران تر است (مانند ارسال دعوت نامه مستقیم به افرادی خاص) اما به حصول انتظارات مدیران یک مجموعه می انجامد . شاید هدیه تبلیغاتی را بتوان یکی از مهمترین فصول مشترک این دو قشر مجموعه دانست . در بحث هدیه تبلیغاتی ، مجموعه های نوپا با سفارش و اعطای هدیه تبلیغاتی ارزان تر ، تعداد بیشتری از مخاطبینشان را درگیر می کنند ، این در حالیست که مجموعه قدرتمند با صرف هزینه به مراتب بیشتر ، هدایایی در تیراژ کمتر ولی کیفیت بالاتر به مخاطبین خود تقدیم می کند .

این نوشته را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *