مقالات

کاربرد هدایای تبلیغاتی

کاربرد هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی ، کالاهایی هستند که از طرف مجموعه ای که مایل به شناساندن خود و محصولاتش به مشتریان بالقوه است ،  به رایگان در اختیار عموم مردم قرار می گیرد . این هدایای در همه ابعاد ، تیراژ و قیمتی عرضه می شوند که معمولا بین تعداد و قیمت آن ها رابطه ای عکس وجود دارد . مدیرانی که تمایل دارند تبلیغاتشان محصولی لوکس باشد ، در تعدادی محدود دست به تولید می زنند و در عوض در اختیار افراد کمتری نیز قرار می دهند ، از سوی دیگر مدیرانی نیز هستند که کمیت را به کیفیت ترجیح داده و معرفی محصولات خود به افراد بیشتر را در دستور کار قرار می دهند .  این دو دیدگاه به نوع فعالیت مجموعه نیز بستگی دارد و در شرکت هایی که خدمات خاص ارائه می دهند ( مانند فروش ماشین افزارهای سی ان سی )  ، با توجه به داشتن قشری خاص از مخاطبین روش کیفی را ترجیح می دهند و شرکت هایی با ارائه خدمات عام ( مانند تولید کننده رب گوجه فرنگی ) با توجه به عمومیت محصولشان ، روش کمی را انتخاب می کنند . هدایای تبلیغاتی ممکن است محصولی از خود مجموعه مبلغ باشد ( مانند استفاده از مواد شوینده به عنوان هدایای تبلیغاتی شرکتی در همین زمینه فعالیت ) و یا ممکن است هیچ ارتباطی میان شرکت مبلغ و هدایای تبلیغاتی وجود نداشته باشد ( مانند لوازم التحریر و شرکتی در حیطه خدمات نظافتی ) . وجه مشترک همه حالات فوق ، درج نام تجاری مجموعه تبلیغ کننده روی هدایای تبلیغاتی و همچنین پرکاربردی هدیه مذکور می باشد .

هدایای تبلیغاتی علاوه بر شناساندن محصولات مجموعه به افراد جدید ، به مشتریان قدیمی ، مدیران و کارمندان داخلی نیز قابل اعطاست . بهترین زمان برای توزیع هدایا میان عموم مردم ، زمانیست که حجم زیادی از علاقه مندان حیطه فعالیتی مورد نظر در مکانی گرد هم آمده اند ؛ مانند نمایشگاه الکامپ و آی تی  و توزیع کابل های شبکه به عنوان هدایای تبلیغاتی یک شرکت تولید سخت افزار .

هدایای تبلیغاتی ، با توجه به کاربرد زیادشان در زندگی روزمره و دریافت رایگانشان توسط افراد مختلف ، سبب می شود تا این ذهنیت که «هدف از این کار تبلیغات و فروش بیشتر است» ، جای خود را به یک رابطه عاطفی میان مشتری و مجموعه بدهد و به این واسطه مشتری خود را وامدار مجموعه مبلغ بداند . از دیگر نکات مهم در خصوص این هدایا توجه به این مطلب است که هدایای تبلیغاتی همانند «اشانتیون» نیست ؛ زیرا اشانتیون پاداشی در ازای خرید می باشد و در صورت عدم خرید به شخصی تعلق نمی گیرد اما هدیه تبلیغاتی کالاییست که بدون شرط و منت به مخاطبین تقدیم می شود .

هدیه تبلیغاتی سنیتایزر

هدیه تبلیغاتی سنیتایزر

همانطور که در مقالات مرتبط اشاره شد ، Promotional merchandise یا هدیه تبلیغاتی به مجموعه ای از کالاهایی گفته می شود که به منظور معرفی و یادآوری یک مجموعه و محصولات آن به مشتریان بالقوه اهدا می گردد . طبق تحقیقات موسسه تخصصی تبلیغات (Advertising Specialty Institute یا ASI) بیش از 700000 کالای مختلف به عنوان هدیه تبلیغاتی استفاده و عرضه می گردد . این هدایا در هر حیطه و زمینه ای برای ارباب رجوعان خود منحصر بفرد می باشد ، به عنوان مثال هدیه تبلیغاتی شرکتی فعال در حوزه پرواز و خدمات هوایی هدیه ای متفاوت نسبت به مجموعه ای فعال در حوزه آرایشی و بهداشتی می باشد . مجموعه های فوق ، با توجه با سطح مشتریان خود ، میزان اعتبار آن ها ، میزان درآمد مجموعه و مقدار تاثیرگذاری این کالا ، دست به توزیع هدیه تبلیغاتی می زنند ، با این حال بسیاری از مخاطبین با شنیدن نام هدیه تبلیغاتی فقط و فقط به یاد لیوان ، جاکلیدی ، خودکار و کلاه میافتند . یکی از این هدایای استثنایی که اهدای آن به مشتریان باعث تحریک آن ها در وفاداری و تکرار همکاری می شود ، دستگاه های ضد عفونی کننده تلفن همراه است . گوش انسان در برابر سایر اجزاء بدن عضوی مهجورتر است چرا که بطور مثال اگر چشم انسان دچار آسیب و آلودگی شود ، با ریزش اشک یا قرمز شدن ، علاوه بر درمان خود ، فرد را نیز از این عارضه مطلع می کند ، اما گوش چنین خاصیتی ندارد ، لذا درگیر آلودگی بلند مدت می گردد . تلفن همراه به عنوان وسیله ای که نزدیکترین رابطه با این عضو را دارد ، علاوه بر جذب آلودگی های محیط ، آلودگی دستان کاربر خود را نیز جذب می کند که سبب می شود این وسیله زیر میکروسکوپ ، ظاهری وحشتناک داشته باشد . در چنین شرایطی ، چه هدیه ای بهتر از یک ضد عفونی کننده استاندارد می تواند برای این مشتری مفید باشد . این هدیه تبلیغاتی سبب می شود تا امراض فراوانی از این کاربر دور شود و مجموعه اهدا کننده این محصول ، بی آنکه مشتری بداند گامی بزرگ در جهت ارتقاء سطح سلامت وی برداشته است . هدایای تبلیغاتی در نگاه اول مجموعه ای از اشیاء و کالاهاییست که به یک نام تجاری مزین شده اند و به عموم مردم تقدیم می شوند ، اما واقعیت امر چیزی جز این است . تبلیغات امری تخصصیست ، چرا که شما بدون داشتن علم و تجربه کافی ، نمی توانیم زمان و مکان صحیح تبلیغ را بیابید . به عنوان مثال دو مجموعه تک محصولی را در نظر بگیرید که کولر آبی تولید می کنند . حال فرض کنید مجموعه اول سراسر سال مشغول تبلیغات گسترده در رادیو ، تلوزیون ، بیلبوردهای شهری و اهدای همین هدایای تبلیغاتیست ، اما مجموعه دوم فقط در ماه های منتهی به فصل گرما که تقاضای خرید این محصول بالاست دست به تبلیغات می زند ، شاید نتوان ادعا کرد که فروش مجموعه دوم بیشتر است ، ولی به ضرس قاطع می توان گفت که سود آن ها در اثر تبلیغات صحیح بیشتر بوده است . این مثال گرچه بصورت کلی گفته شده و فاکتورهای زیادی را نادیده گرفته است ، اما در همین سطح نیز گویای اهمیت تبلیغات است . از این روست که گفته می شود عرضه هدیه تبلیغاتی با نظر یک مشاور تاثیرات بهتری در پی دارد .

درباره هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی

از دیرباز  فروش بیشتر محصولات ، مساوی با کسب سود بیشتر بوده است . از بدو پیدایش پول و حتی قبل از آن ( مبادلات کالا به کالا ) ، انسان ها در پی آن بوده اند تا با معرفی محصول خود – و در خیلی مواقع بزرگنمایی محاسن آن – مشتریان بالقوه بیشتری را به خرید محصولشان ترغیب نمایند . امروزه تبلیغات که به یکی از شاخه های بسیار تخصصی و پرکاربرد صنعت تبدیل شده است ، به ایجاد حس نیاز به محصول در مشتری پرداخته و با این روش به بالا رفتن فروش محصولات شرکت خود کمک می کند . یکی از ده ها روش تبلیغات در دنیای امروز استفاده از هدایای تبلیغاتی می باشد .هدایای تبلیغاتی به کالاهایی خطاب می شود که به صورت رایگان در اختیار افراد مستعد مشتری شدن اهدا می گردد و این افراد با دیدن مکرر نام تجاری شرکت فوق روی محصول  مورد نظر به همکاری با این شرکت ترغیب می شود . هدایای تبلیغاتی معمولا با توجه به زمینه فعالیت شرکت مبلغ تولید می شوند اما کاربردی بودن آن ها وجه مشترکشان می باشد . این هدایا در ابعاد کوچک و ارزان خود کالاهایی مانند خودکار ، لیوان ، جاسوویچی و … بوده و در مواردی خاص به جواهرات ، قطعات طلا و حتی خودرو نیز می رسد که ممکن است این هدایای تبلیغاتی هیچ ربطی به فعالیت شرکت تبلیغ کننده نیز نداشته باشند ( مانند اهدای خودرو از طرف خطوط هواپیمایی و یا ست رومیزی چرم از طرف کارخانه مواد شوینده ) ، اما با توجه به کاربرد روزمره آن ها توسط مشتریان ، نام شرکت مذکور در اذهان آنان نقش می بندد . از سوی دیگر ، با وجود رابطه میان هدایای تبلیغاتی و فعالیت مجموعه مبلغ ، این مجموعه می تواند سطح کیفیت کالای خود را به مشتریان جدیدش نشان دهد . مشتریان نیز در صورت جلب رضایتشان برای خرید محصول شتافته و در بلند مدت ، چندین برابر هزینه صرف شده برای تبلیغات در قالب سود به مجموعه بازمی گردد.

رایج ترین هدایای تبلیغاتی در ایران ، در کنار پرکاربردیشان ، م